Обслуговування та зарядка автомобільного акумулятора 
Призначення акумуляторної батарей в автомобілі відомо кожному автолюбителю. Основна функція акумулятора – запуск двигуна, з цим ми стикаємося щодня, а от про інший його функції мало хто знає – використання в якості аварійного джерела живлення, при поломці генератора. Для інжекторних двигунів, є ще й третя функція – згладжування напруги, що надходить від генератора.

Якщо у Вас інжекторний двигун, то ні в якому разі, не знімайте акумулятор з автомобіля при включеному двигуні. Це може призвести: в кращому випадку до збою роботи комп’ютера, в гіршому, до згорання!

Переважна більшість акумуляторів вироблених на даний момент є кислотно-свинцевими і в них використовується принцип подвійного сульфацил (дана технологія була розроблена в 1858 р. і використовується до цих пір). Зараз ще виробляються герметизовані авто акумулятори з іммобілізованим електролітом, вони можуть працювати в будь-якому просторовому положенні.

Акумулятор – це контейнер який складається з шести окремих секцій. Кожна окрема секція являє собою окреме джерело живлення (виробляє кожна секція близько 2,1 В), усередині секції знаходяться дві пластини (зроблені зі свинцю), позитивна і негативна, відокремлені один від одного. Маса акумулятора складається з: ваги електроліту, свинцевих пластин і з’єднань, і становить приблизно 16-17 кг.

У свинцеві пластини додають сурму (для збільшення міцності пластин), але на жаль наявність сурми веде до википання води з електроліту, через що майже в усі типи акумуляторів треба доливати воду. Завдяки прогресу кількість сурми в пластинах вдалося зменшити, що призвело до появи малообслуговуваних і гібридних акумуляторів.

Принцип роботи акумулятора

Сама робота акумулятора дуже проста. На позитивному електроді нанесена двоокис свинцю (колір темно-коричневий), на негативному – губчастий свинець (сірого кольору), всередину залитий електроліт – водний розчин сірчаної кислоти. При початку роботи (розрядка) активна маса негативних пластин перетворюється в сульфат цинку і віддає в електричний ланцюг два електрони, активна маса позитивного електрода також перетвориться в сульфат цинку, і приймає з електричного кола два електрони. Для перетворення в сульфат цинку, як позитивного, так і негативного електрода, витрачається сірчана кислота – зменшується масова частка електроліту. При зарядці, все навпаки, а також йде утворення сірчаної кислоти і збільшується масова частка електроліту.

Обслуговування акумулятора

Акумуляторні батареї діляться на чотири типи: обслуговувані, малообслуговувані, гібридні і обслуговуються. Обговоримо кожну окремо:

- Обслуговуються – знайти такі важко, але можливо, виробляють їх тільки в країнах СНД. У порівнянні з іншими у них дуже багато недоліків і мало плюсів, а саме: досить-дорога вартість, ебонітовий корпус (дуже крихкий), зверху вони заливаються мастикою, яка через перепади температури і забруднення втрачає свої ізоляційні властивості (акумулятор мимовільно розряджається , і дуже швидко). З плюсів можна відзначити можливість заміни блоку пластин. З мінусів – з мастики треба регулярно здувати (прибирати) грязь і часто треба доливати воду, приблизно кожні 5-7 тис.км.

- Малообслуговуваних – представлені дуже широко, ціни на них варіюються, від дуже дешевих до дорогих, корпус пластиковий та дуже надійний, воду треба заливати приблизно кожні 20-30тис.км.

- Гібридні – відносяться до Малообслуговуваних, за деякими але: грати позитивних і негативних електродів складаються з різних сплавів, таким чином «гібридні» акумулятори поєднують в собі позитивні властивості двох технологій, а саме: високі пускові струми, низька витрата води та « витривалість ». Знайти такі важко, та й вартість зависока.

- Обслуговуються – витрата води у таких акумуляторів такий малий, що кришок для затоки води вже немає, обслуговування не потрібно ніякого. Але є кілька недоліків: треба перевіряти натяг паса генератора, справність самого генератора, регулятора напруги і відсутність витоків струму в системі електрообладнання. Ціна на них, як на якісні малообслуговувані, і якщо Ви впевнені в своєму автомобілі – це ідеальний варіант.

Категорично не рекомендуються глибокі заряди і перезаряд акумулятора. Це веде до сульфатації свинцевих пластин, тобто на пластинах з’являється накип. Після такого акумулятор відновленню не підлягає. Через це регулярно заміряйте щільність електроліту. Особливо це актуально взимку. Про ступінь розрядженого батареї можна судити по щільності електроліту. 0,01 г/см3 – це приблизно 6% заряду, початкова щільність становить 1,27 г/см3.

Заряджати батарею починають влітку – якщо розрядка становить 50%, взимку – 25%. Якщо взимку щільність електроліту впала до 1,20 г/см3, то електроліт буде замерзати приблизно при-20С.

Як заряджається акумуляторна батарея

Не забувайте перед відходом з автомобіля вимикати всі електроприлади, інакше можете прийти до авто, а акумулятор сів. Наприклад, включені габарити повністю розрядити акумулятор приблизно за 30 годин.

Зарядка акумулятора автомобіля здійснюється двома різними способами:

1. Акумулятор стоїть безпосередньо в автомобілі, двигун працює і генератор в робочому стані, зарядка йде автоматично (чим більше тримаєте обороти, а електроприлади по можливості не включаєте, тим швидше йде зарядка).

2. Виймається акумулятор і береться зарядний пристрій, підключаються контакти мінус до мінуса, плюс до плюса. Чим менше зарядний струм, тим більше заряду отримає батарея. Тільки не перегинайте, а то акумулятор не «закипить» і через «місяць». Далі читаємо інструкцію зарядного пристрою, тому зараз зарядний пристрій – це справжній міні-комп’ютер з купою кнопок і властивостей. Зарядних пристроїв безліч, і важко виділити когось з виробників, відрізняються вони один від одного, як ціною так і властивостями (згладжування напруги, що надходить, гасіння «стрибків»).

Акумулятор вважається повністю зарядженим, коли електроліт "закипів". В середньому зарядка йде близько 8-10 годин, але час може сильно варіюватися, все залежить від початкового заряду батареї. Після закипання потрібно почекати хвилин 10-15 і відключити зарядний пристрій, після чого акумулятор вважається повністю зарядженим. Після зарядки акумулятора бажано його ретельно промити і просушити, тому на корпус батареї може потрапити кислота або бруд. Це може призвести до своєчасного розряду АКБ, тому його корпус пропускає напругу. Це можна легко перевірити – потрібно виміряти напругу кришки акумулятора. Якщо воно відмінно від нуля, то батарея пропускає напругу і її потрібно промити розчином соди. Тільки стежте, щоб даний розчин не потрапив в банки акумулятора.

На прилавках автомагазинів є великий асортимент зарядних пристроїв для акумулятора. Є як вітчизняна продукція, так і зарубіжного виробництва – Китай, США, Німеччина. Деякі «зарядники» здатні заряджати батареї ємністю 12 або 6 В. Початковий струм зарядки визначається автоматично (зарядним пристроєм) виходячи з початкового стану акумулятора та його ємності. Після закінчення зарядки, пристрій самостійно завершує процес. Також не варто побоюватися неправильного підключення акумуляторної батареї до зарядного пристрою – вони володіють захистом від дурня, яка сигналізує про неправильної полярності підключення.

Радимо також прочитати:

  • Прилади самоконтролю. Датчики рівня охолоджуючої і гальмівної рідини
  • Високовольтні дроти запалювання. Підключення та пристрій
  • Краплинне число свічок запалювання